Siirry suoraan sisältöön
Etusivu > ELSA avuksi koulutuksen laadun valvontaan
Etusivu > ELSA avuksi koulutuksen laadun valvontaan

ELSA avuksi koulutuksen laadun valvontaan

Erikoislääkärikoulutuksen sähköinen seuranta- ja arviointijärjestelmä eli ELSA on vakiinnuttanut paikkansa osana erikoistumiskoulutusta. ELSAsta on tullut erikoislääkärikoulutuksen tukipilari, joka tarjoaa puitteet osaamisperustaisen koulutuksen toteuttamiselle ja kehittyvän osaamistason jatkuvalle arvioinnille. Ajankohtaisesti ELSAa käyttää yhteensä noin 8800 koulutettavaa lääkäriä, 4400 kouluttajaa sekä 375 koulutuksen vastuuhenkilöä, ja järjestelmän käyttöaste kasvaa jatkuvasti. 

Jokaisen erikoistuvia lääkäreitä kouluttavan yliopistosairaalan ulkopuolisen toimipaikan tulee solmia yliopiston kanssa koulutuspaikkasopimus, jonka keskeisenä kriteerinä on riittävä koulutuksen laatu ja sen seuranta. Viime kädessä koulutuksen laadusta ja valmistuvien erikoislääkärien osaamisen tasosta vastaavat yliopistot. Nykyisin koulutuspaikkojen seurantaa pyritään toteuttamaan toimipaikkoihin kohdistuvien seurantakäyntien eli visitaatioiden avulla. Visitaatioiden rinnalle tarvitaan myös täydentäviä menetelmiä, jotka mahdollistavat koulutuksen laadun jatkuvan valvonnan ja äkillisten muutosten havaitsemisen.

Nuorten Lääkärien Yhdistyksen (NLY) ja Lääkäriliiton yhdessä toteuttama Koulutuspaikkakysely (KPK) on kartoittanut nuorten lääkärien koulutus- ja työoloja jo vuodesta 2017 lähtien. KPK ja sen tuottama tähtiluokitus on vakiinnuttanut asemansa työpaikkojen arviointityökaluna, ja tuloksia hyödynnetään laajalti ympäri Suomen niin työpaikkojen valinnassa kuin kehittämisessäkin. KPK:n tuloksissa on kuitenkin merkittäviä katvealueita, sillä yksilönsuojan turvaamiseksi tähtitaulukoihin pääsevät vain vähintään viiden vastaajan koulutuspaikat. ELSA tuottaa paljon tietoa erikoislääkärikoulutuksesta, mutta toistaiseksi tämä tieto koskee lähes yksinomaan koulutettavien suoriutumista.

NLY pitää tärkeänä, että jatkossa ELSAa kehitetään palvelemaan paremmin myös koulutuksen laadun arviointia liittämällä KPK:n kaltainen arviointityökalu kiinteäksi osaksi ELSAa. Jokaisen koulutettavan lääkärin tulee voida antaa palautetta saamastaan koulutuksesta vähintään kerran vuodessa sekä aina työjakson päättyessä. Strukturoitu palautelomake tulee muodostaa työryhmässä, jossa ovat edustettuina sekä erikoistuvat että kouluttavat lääkärit, Lääkäriliitto, yliopistojen opintohallinto sekä ELSAn ylläpito. Kerättyä palautetta tulee arvioida säännöllisesti erikoisalojen vastuuhenkilöiden johdolla, ja koulutuspaikkakohtaisten palauteyhteenvetojen tulee olla kaikkien koulutukseen osallistuvien henkilöiden saatavilla.

Lääkärikoulutuksen kehittämisessä on jo pitkään hyödynnetty koulutettavilta kerättyä palautetta, sillä niin perusopinnoissa kuin erikoistumiskoulutuksen teoriaopinnoissa koulutettavilta on edellytetty palautteenantoa osana opintosuoritusta. Vastaava toimintamalli tulee ottaa käyttöön myös palvelujärjestelmän koulutustoiminnan kehittämisessä. “Säännöllisesti kerätyt palautteet mahdollistavat koulutuspaikkojen systemaattisen arvioinnin sekä ennen kaikkea varhaisen puuttumisen tunnistettuihin epäkohtiin”, toteaa NLY:n koulutusvaliokunnan puheenjohtaja Markus Hautamäki. ELSA on tähän mitä käyttökelpoisin alusta, joka mahdollistaa kattavan tiedonkeruun kaikkialta Suomesta, myös pienimmistä toimipaikoista.