Nuorilääkärilehden numerossa 3/2024 julkaistussa koulutusvaliokunnan kolumnissa “Kitinää ja nitinää erikoistumisuudistuksesta” nostettiin esille yleislääketieteen erikoistumiskoulutusta koskevia näkemyksiä, joita haluamme täsmentää.
Suomalaisessa erikoislääkärikoulutuksessa on käynnissä historiallisen suuri muutos, kun jokaisella erikoisalalla siirrytään osaamisperustaiseen koulutusohjelmaan. Hieman yksinkertaistaen: aikaisemmin lääkäri sai erikoislääkärin pätevyyden tehtyään töitä koulutusohjelman mukaisissa toimipaikoissa opinto-oppaan määrittämän ajan ja suoritettuaan hyväksytysti kirjallisen kuulustelun. Osaamisperustaisessa erikoislääkärikoulutuksessa painotetaan aikaisempaa enemmän osaamisen arviointia ja karttumista sekä niiden dokumentointia. Erikoistujan itsearviointi osaamisestaan on arvioinnin lähtökohta, jota täydennetään ohjauksessa kokeneen kollegan näkemyksillä ja kommenteilla. Arviointidokumentteja tarvitaan, jotta voidaan tehdä päätelmiä osaamisesta ja sen myötä viime kädessä erikoistumisen kestosta.
Muutoksessa tarvitaan jatkuvaa viestintää. Viestintä on vaikea laji, ja olemme kuulleet erikoistujan palautteen. Yksi pyrkimyksistämme ratkaista kehittyvän koulutusohjelman viestinnän ongelmia on erikoisalan omat verkkosivut: www.yleislaaketiede.fi. Sivustolta löytyvät yhdestä paikasta viimeisimmät ohjeet ja päivitetyt lomakkeet sekä mm. kirjoittajan mainitsema Osaamisen arviointi yleislääketieteessä -ohje käsikirjaksi tarkoitettuna verkkoversiona.
Osaamisperustaisessa koulutuksessa sähköinen koulutuksen seurantajärjestelmä, ELSA, on välttämätön. Tiedekunnat ovat rakentaneet ELSA:n yhteiseksi kaikille erikoisaloille eikä yksittäisten alojen tarpeita tai toiveita ole voitu ottaa huomioon. ELSA:n tehokas käyttö edellyttää alussa paneutumista, minkä voi tehdä esimerkiksi käyttämällä yhden ohjaustunnin kouluttajan kanssa ELSA:n toiminnallisuuksiin perehtymiseen. Ymmärrämme, että se on vaikeaa kiireisessä arjessa, mutta seurantajärjestelmä on osa koulutusta.
Kehitämme alallamme jatkuvasti ELSA:n käyttöä sujuvammaksi pitäen erikoisalan keskeiset sisällöt ja osaamistavoitteet esillä. Päivitämme vastaavasti alan verkkosivuilla julkaistua ELSA:n käyttöohjetta. Kirjoittajan mainitsema tuplakirjaaminen tulee jatkossa vähenemään.
Kolumnista välittyy huoli kirjoittajan ja hänen lähiympäristönsä erikoistuvien henkilökohtaisen ohjauksen laadusta, työssä oppimisen riittävästä laajuudesta ja vastaanoton havainnoinnin organisoinnin ongelmista. Näistä aiheellisista huolista kannattaa keskustella ensisijaisesti oman alueen yleislääketieteen koulutusvastaavan tai koulutusylilääkärin kanssa. Tarvittaessa tulee olla yhteydessä yliopistoon, joka vastaa koulutuksen laadusta. Yhteystiedot löytyvät www.yleislaaketiede.fi -sivuilta.
Yleislääketieteessä erikoistuja on oman erikoistumisensa subjekti. Nimetyn kouluttajan tehtävänä on tukea erikoistujaa alalle ominaisten ajattelutapojen ja työotteiden omaksumisessa sekä auttaa näkemään asioita erilaisista näkökulmista.
Yleislääketieteen opinto-ohjelmaan sisältyy jokaisen seurantakeskustelun yhteydessä anonyymisti annettava sähköinen koulutusjaksoa ja ohjausta koskeva palaute. Palautteita käsitellään yhteistoiminta-alueilla yliopistojen kanssa säännöllisesti. Palautteiden koosteita jaetaan toimipaikkoihin, esitellään kouluttajille ja niistä nostetaan kehittämistoimia valtakunnalliseen työhön. Erikoistuvien kannattaakin antaa palautetta ohjauksesta ja toimipaikasta, sillä se tulee nähdyksi ja kuulluksi.
Lopuksi toivomme jokaiselle erikoistuvalle rohkeutta ilmoittaa ja puuttua koulutuksen epäkohtiin. Reagoimme viesteihinne ja korjaamme havaittuja ongelmia mahdollisuuksiemme mukaan. Erikoistuvien on tulevaisuus ja pian on vuoronne toimia kouluttajina sekä koulutuksen kehittäjinä. Olette lämpimästi tervetulleita mukaan!
Yleislääketieteen erikoislääkärikoulutuksen vastuuprofessorien puolesta,
Tuomas Koskela
yleislääketieteen professori, Tampereen yliopisto ja Pirkanmaan hyvinvointialue
Arja Helin-Salmivaara
koulutusylilääkäri, HUSin perusterveydenhuollon yksikkö ja Helsingin yliopisto
Emmi Lautamatti
koulutusylilääkäri, Pirkanmaan hyvinvointialue ja Tampereen yliopisto
Maija Bolszak
asiantuntijalääkäri, yliopisto-opettaja, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue ja Oulun yliopisto
Nina Tusa
koulutusylilääkäri, Pohjois-Savon hyvinvointialue ja Itä-Suomen yliopisto
Arja Sipinen
koulutusvastuulääkäri, Itä-Suomen yliopisto ja Keski-Suomen hyvinvointialue
Susanna Satuli-Autere
koulutusylilääkäri, HUSin perusterveydenhuollon yksikkö