Oletko joskus kaivannut nopeaa kertausta nenäverenvuodon tyrehdyttämisestä, radiusmurtuman repositiosta tai kiilaekskisiosta? Todennäköisesti ainakin terveyskeskusjakson aikana, sillä hyvä, jos edes yhden kolmesta on päässyt tekemään opiskeluaikana – itse en yhtäkään.
Olitko kuitenkaan tietoinen, ettei tarvitse tyytyä kravattikaulaisten pohjoisamerikkalaisten videoihin tai välttämättä olla Terveysporttia saatavilla? Kehitys on nimittäin kehittynyt, ja aktiiviset kliiniset opettajat ovat nykyisten ja entisten lääkisopiskelijoiden iloksi ja avuksi tuottaneet erinomaista videosisältöä Instagram-tileilleen. Tässä artikkelissa tutustutaan @knkopetusvaltakunnallinen, @kasikirurgia_opetus ja @plastiikkaope -tilien taustoihin ja tekijöihin.
Alkuperäiset innovaattorit
Instagramin (IG) suomenkielisten lääkisopetuksen tilien juuret johtavat Oulun KNK-klinikkaan. Jo vuonna 2018 kliininen opettaja Venla Lohi lanseerasi Oulun KNK-kurssilla käyttöön Instagramissa suljetun opetustilin, johon kurssilaisilla oli pääsy kurssin ajan. Hyvien kokemusten myötä seurasi kansallisessa KNK-opetuksen kokouksessa kesällä 2019 keskustelu siitä, että olisi hyvä laajemminkin esitellä tavallisia caseja videoiden avulla. Etenkin Oulussa kandeille on haaste, kun KNK-kurssi on jo neljännen vuoden syksyllä ja opittua pääsee usein hyödyntämään aikaisintaan puolentoista vuoden päästä terveyskeskustyössä.
Nämä seikat mielessään polkaisi kliinisen opettajan sijaisena syksyllä 2019 työskennellyt Mikko Tastula käyntiin avoimen IG-tilin @knkopetusvaltakunnallinen. Loppuvuodesta 2019 Suomen Medisiinariliitto palkitsi koko Oulun KNK-kurssin innovatiivisen kehitystoiminnan, sisältäen myös IG-tilit, Vuoden opetusteko -palkinnolla.
Valtakunnallisen (NOSTO)KNK-tilin sisällön on tarkoitus tukea alan toimenpiteisiin tavallisesti liittyvissä haasteissa tarjoamalla lyhyitä kertausvideoita perusopetuksen tueksi.
”Videoissa keskitytään toimenpiteiden olennaisiin ja mahdollisesti ongelmallisiin kohtiin, tarkoituksena luoda passiivista muistijälkeä”, tiivistää Tastula ylläpitämänsä tilin sisältöä. Tärkeimmät välineet ja otteet vilahtavat videoilla, jotka on tekstitetty ja tarvittaessa helppo katsoa moneenkin kertaan. Materiaalia ei ole tarkoitettu ensikosketukseksi aihepiiriin, saati erikoisalan yksityiskohtien läpikäyntiin. Palaute on ollut pelkästään positiivista.
Tastula kuvaa ja editoi videot itse, mikä ei aina ole sairaalan koneella helppoa. Työkavereilta saa tarvittaessa apua kuvaustilanteissa, ja videoiden sisältöjä pohditaan etukäteen kollegaporukalla. Tastulan periaatteena on, että työasiat hoidetaan työajalla, minkä hän toteaa voivan näkyvän videoiden määrässä. ”Ei tämä raskasta ole, mutta voi siitä tehdä sellaista, jos ottaa paineita tai lupaa tehdä videoita usein. Esimerkiksi yksi video kuukaudessa on jo paljon”, hän kuvailee tilin ylläpitämistä.
Työmäärän rajaamiseksi Tastula on laittanut kommentoinnin pois videojulkaisuista, mutta direct message -toiminnon kautta tulevia palautteita ja aihetoiveita hän käy lukemassa. Kliinisen opettajan sijaisena aikaa videoiden tekoon järjestyi, mutta viime vuonna 100 %:sessa kliinisessä työssä huonommin. Tilin pitämistä on tarkoitus jatkaa, ja tulevaisuudessa häämöttääkin uusi kliinisen opettajan sijaistuspätkä, mutta periaatteen miehenä: ”Mitään en lupaa tai ota paineita.”
Varhaiset omaksujat
Hyvä idea tarttui Oulusta Helsinkiin, kuinkas muutenkaan kuin kurssikaverin Facebook-seinältä. Keväällä 2020 @kasikirurgia_opetus -tilin perustanut Sina Hulkkonen on kandista saakka tiennyt haluavansa opettaa ja todennut ulkomaisten lääkisopetusvideoiden laadun puutteelliseksi. ”Koronakurssi sinetöi päätöksen aloittaa omien opetusvideoiden tekeminen”, Hulkkonen kertoo.
Käsikirurgian tilin tarkoituksena on tuottaa käytännön tarpeesta kumpuvia videoita kandeille ja yleislääkäreille.
Videoita on kuvattu oikeiden potilaiden kanssa jo muun muassa ganglionin punktiosta ja hiihtäjän peukalon tutkimisesta.
Ne on tarkoitettu nopeasti, esimerkiksi oman potilaan kohdalla katsottavaksi, ja suurin osa niistä kestää minuutin tai pari.
Ideoita videoihin on kysytty yleislääkäriystäviltä, ja sittemmin aihetoiveita on saatu paljon IG-tilin kautta. Tarkoituksena on, että myös potilas voisi ymmärtää videolla kerrotun, ja videot katsotaan yhdessä kuvatun potilaan kanssa.
”Oikeiden potilaiden kanssa pitää varmistaa, ettei heitä voida tunnistaa, ja löytää oikeanlainen henkilö kuvattavaksi”, Hulkkonen kuvailee. Kuvaukset tehdään kännykkäkameralla, ja kuvaajana voi olla hoitaja tai omainen. Oikeat tapaukset vaativat kuvauksen kertaotoksena, jolloin myös mahdolliset haasteet taltioituvat ja meininki on aito. Hulkkosella menee enemmän aikaa videoiden muokkaamiseen kuin kuvaukseen.
”Isoin askel oli laittaa ensimmäinen video, kun mietti, minkälainen vastaanotto on”, hän paljastaa. Palaute on ollut pääosin positiivista ja kannustavaa ja tekeminen sitä myöden innostavaa. ”Ajoittain on hankalaa, kun potilaat konsultoivat ja niihin ei toki voi ottaa kantaa”, Hulkkonen kertoo. Erityisen hyvä mieli on jäänyt kiitosviestistä eräältä kandilta, joka oli konsultoinut useammasta murtumasta ja videoiden avulla oppinut hoitamaan niitä paremmin.
Jatko-aikeista kysyttäessä Hulkkonen vastaa: ”Ehdottomasti aion jatkaa ja paljon on ideoita varastossa. Ajatuksena on laittaa informaatiota myös erikoistumisesta.”
Hyvä sana kiirii ja seuraavaksi IG-opetustilin ajatus levisikin saman talon sisällä Töölön sairaalassa. Plastiikkakirurgian kliinisen opettajan Virve Koljosen toimesta alkunsa sai @plastiikkaope -tili toukokuussa 2020. ”Kun alkuvuodesta jouduttiin siirtymään etäopetukseen, paljastui, että opiskelijat uskaltavat kysyä enemmän anonyymisti, ja että osa papukaijan lailla hoetuista käsitteistä kuten ”jugulum-mamilla -mitta” tai ”konservatiivinen” olivat epäselviä”, Koljonen kuvailee tilin perustamiseen johtaneita havaintojaan.
Tili lähti kandiopetuksen tarpeesta näyttää, miten asioita tehdään. Aiemmin hän oli tehnyt opetusvideoita Moodleen, mutta IG:stä ei ollut aiempaa kokemusta, joten se piti opetella. Lisäksi avointa opetustiliä perustaessaan Koljonen kertoo tarkkaan miettineensä, mitä velvollisuuksia hänellä on lääkärinä ja kliinisenä opettajana. ”Haluan tuottaa sisältöä, jossa en ole itse keskiössä, vaan tausta-asiantuntijana”, hän kertoo.
Plastiikkaope-tilillä fokuksessa ovat kädet, tekeminen ja oppiminen.
Sisältö on kertynyt runsaasti vajaassa vuodessa. Potilaskuvia ei käytetä ja tarkoitus on, ettei sisältö kauhistuttaisi maallikoitakaan. ”En puhu videoilla itse, mutta tekstitettyinä videoita voi hyvin katsoa vaikka aamubussissa”, Koljonen toteaa. Ideoita videoihin saa omasta työstä esimerkiksi lähetteitä lukiessa.
Lähtökohtana videoissa on visuaalisuus – millaista kuvaa ja mikä kamera valitaan. Taustatöinä käydään läpi suomalaiset hoitosuositukset ja tarvittavat kansainväliset artikkelit sekä huolehditaan oikeiden termien käytöstä sairaalan slangin sijaan. Parhaimmillaan videon kuvaamiseen on voinut mennä kolme päivää, ja sopivia mallikappaleita on tilattu Australiasta asti.
”Kovaa työtä tämä on 100 % kliinikkona ja kliinisenä opettajana”, Koljonen summaa. Apuna ideoinnissa ja toteuttamistyössä ovat olleet hoitajat, joiden asiantuntemus on ollut keskeistä esimerkiksi haavanhoidon sisällön tuottamisessa.
Alkuun Koljonen epäili, ettei kukaan ehkä katso videoita. Hän on myöhemmin saanut hämmästyä siitä, kuinka paljon hyvää palautetta on tullut. ”Ilmiselvästi on kysyntää tiedon jakamiselle”, hän sanoo.
Osa kollegoista saattoi nähdä tekemisen aluksi puuhasteluna, mutta viimeistään listautuminen Mediuutisten 100 vaikuttajan listalle Kandien valinnaksi muutti suhtautumista. ”Aion kyllä jatkaa, ideoita ja toiveita riittää toteutettavaksi. Kesä- ja joulutauot pidän, ihan myös esimerkkinä taukojen tärkeydestä”, Koljonen kertoo.
Uusien materiaalien lisäksi luvassa on uusia osaajia. Hulkkosella ja Koljosella on nimittäin suunnitteilla jopa valinnainen kahden viikon kurssi Helsingin lääkiksen toukokuun syventäviin opintoihin: ”Audiovisuaalinen viestintä lääketieteessä ja hammaslääketieteessä”.
Seuraava kysymykseni oli, kuka järjestää sellaisen erikoistuville?
Influenssereiden viestit kollegoille
Mikon vinkit sisällön tuotantoon: Mieti mitä opetat, mikä on tavoite ja mitkä ovat omat resurssit. Useamman tekijän mukaan ottaminen on varmasti hyvä, sillä tiimissä on kiva pohtia
Sinan kannustuksen sanat: ”Ehdottomasti kannustaisin ja suosittelisin kollegoille. Vaatii rohkeutta näyttää, että näin minä tämän teen, mutta helpottaa jatkossa konsultointia. Lähes jokainen erikoisala voisi tehdä omansa.”
Virven viesti: ” Koko lääkärikunnan ja lääketieteellisten tiedekuntien tulisi seurata digitaalista tiedon välityksen kehitystä. Painettu sana on toki myös arvokasta, mutta vietäisiin yhdessä tieto sinne, missä on kysyntää. Voisimme yhdessä vaikuttaa hyvän ja luotettavan informaation jakoon.”
Teksti: Sara Kaartinen, LT
Käsikirurgian erikoislääkäri Sina Hulkkosen kuva: Jussi Helttunen