Siirry suoraan sisältöön
Etusivu > Mitä hyötyä on antaa tähtiä koulutuspaikoille?
Etusivu > Mitä hyötyä on antaa tähtiä koulutuspaikoille?

Mitä hyötyä on antaa tähtiä koulutuspaikoille?

Muutamia otsikoita päivämäärältä 10.1.2018:”Terveyskeskukset jyräsivät, kun nuoret lääkärit listasivat parhaat koulutuspaikkansa – yliopistosairaaloita ei kärjessä” – Helsingin Sanomat”Erikoistuvat lääkärit pistivät koulutuspaikat paremmuusjärjestykseen – PSHP ja TAYS häntäpäässä!” – Tamperelainen”Kaarinan terveyskeskus tarjoaa erinomaista koulutusta nuorille lääkäreille” – Turun Sanomat,”Viiden tähden koulutuspaikat satsaavat ohjaukseen ja konsultaatioon – Ohjauksessa on yhdessä oppimisen meininkiä” – Mediuutiset.Lisäksi henkilökohtainen suosikkini Ilkka -lehden pääkirjoitus 11.1.2018: ”Nuorten lääkärien kokemus kannattaa ottaa todesta”.

Mediamylläkkä on sana, jota voisi käyttää kuvailemaan reaktiota tammikuun 2018 alussa julkaistun Koulutuspaikkakyselyn tuloksiin. Syksyllä 2017 toteutettu pilottikysely oli ensimmäinen laatuaan Suomessa ja keräsi NLY:lle ennätysmäärän näkyvyyttä, muun muassa yli 10 000 yksilöityä käyntiä nettisivuilla viikon aikana! Valokeilassa paistattelivat terveyskeskukset ja keskussairaalat, jotka erikoistuvien lääkärien koulutukseen panostamalla olivat tunnustuksensa ansainneet. Tässäpä listauksen ydinajatus olikin, kiinnittää niin lääkärikunnan kuin koko Suomen kansan huomio nuorten lääkärien koulutuksen laatuun suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä. 

Siitä on puhuttava, mihin on puututtava! Ilman kyselyäkin oli tiedossa, että koulutuksen toteutumisessa toimipaikkojen välillä on valtavia eroja ja läheskään kaikkialla ei esimerkiksi ole riittävää perehdytystä tai säännöllistä ohjausta erikoistuvalle. Näistä eroista kuitenkin puhutaan lähinnä nuorten kollegojen sekä kurssikaverien kesken eikä palautetta välttämättä voida tai uskalleta antaa oikealle taholle. Koulutuspaikkakysely tarjoaakin kanavan tehdä erikoistuvien kokemukset tiettäväksi niin, ettei palautteen antaja henkilöidy, mutta toimipaikalle lähtee selkeä viesti. 

NPS eli Net Promoter Score on nykyisellään varsin käytetty palvelukokemuksen mittari, joka on käytössä myös terveydenhuollossa esim. Mehiläisen lääkäreillä. Kysymällä “Kuinka todennäköisesti suosittelisit tätä yritystä ystävälle tai työtoverille?” pyritään selvittämään, mitä vastaajat ajattelevat organisaatiosta sekä reagoimaan mahdolliseen negatiiviseen palautteeseen. Juuri nämä seikat meitä NLYn edunvalvontatyössä kiinnostavat, mitä koulutuspaikoista ajatellaan, ja miten voisimme puuttua koulutuksen ongelmakohtiin. 

Pelkkä NPS ei kuitenkaan kerro vielä kaikkea, saati lukuna vertaudu yhtään mihinkään. Laatuluokitus lienee helpommin ymmärrettävä käsite ja mikä olisikaan tunnetumpi tapa, kuin tähtien jakaminen? Kaikilla on mielikuva yhden tähden elokuvista, viiden tähden hotelleista tai Michelin-tähden ravintoloista. Tähtiluokitus mahdollistaa koulutuspaikkojen ryhmittelyn ja sujuvan vertailun sekä ennen kaikkea viiden tähden käytäntöjen tunnistamisen. Kyselyn arvokkainta antia onkin juuri hyvien käytäntöjen ja kehitysideoiden jakaminen toimipaikkojen välillä. 

Sitä saa mitä tähdittää? Näin siis ainakin toivomme ja lupaavia esimerkkejä on muun muassa Ruotsin vastaavan kyselyn pohjalta nähty, kun häntäpään koulutuspaikka onkin noussut kärkeen. Tilannettahan voisi verrata kaikille koulua käyneille tuttuun ilmiöön: Mitä tekee opiskelija, jos kurssista saa arvosanan tai sitten hyväksytty/hylätty -merkinnän? Saati, kun tulokset julkaistaan kaikkien nähtäville! Tähän saakka erikoistuvien lääkärien koulutuspaikkoja ovat lähinnä yliopistot harvakseltaan arvioineet jälkimmäisellä periaatteella, mutta kirittääksemme koulutuspaikkoja lisäämme laajuutta arvosteluasteikkoon. NLY tahtoisi jokaisen erikoistuvan voivan työskennellä viiden tähden koulutuspaikassa!

Koulutuspaikkakyselyn toteuttamista jatketaankin tulevina vuosina yhteistyössä Lääkäriliiton kanssa, jotta saamme vastaajakunnalle paremmin räätälöidyn ja sujuvasti toteutetun kyselyn. Erikoistumiskoulutuksen ja palvelujärjestelmän uudistuessa tilannetta tahdotaan seurata vuosittain mahdollisten trendien havaitsemiseksi. Viiden tähden koulutuspaikkalista on NLY:lle sekä edunvalvonnan työkalu että keino korostaa koulutuksen tärkeyttä suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä.

Eräs kansalaispalaute kyselystämme: ”Toivon, että työelämän nuoret ovat rohkeita, eivätkä alistu vanhempien ikäluokkien alentavaan kohteluun, vaan vaativat asianmukaista käytöstä. Kalliin koulutuksen tiedot ja kokemukset alalta pitää jakaa tuleville!

 

Sara Mäkelä

NLY:n koulutusvaliokunnan puheenjohtaja