Parhaimmillaan, tai pahimmillaan, päivystys on sitä, että toistakymmentä henkeä odottaa valmistautuneena kohtaamaan pian saapuvan traumapotilaan. Kaikki, leikkaussali ja tehohoito-osasto mukaan lukien, tietävät, että tilanne vaatii välittömän valmiuden potilaan tutkimiseen ja hoitoon ja tämän potilaan ohi voi mennä kiireellisyydessään vain sellainen potilas, jonka tilanne on vielä vakavampi.
Päivystyksen määrittelee valtioneuvoston asetus kiireellisen hoidon perusteista ja päivystyksen erikoisalakohtaisista edellytyksistä. Löydät sen täältä tai googlaamalla “päivystysasetus”. Asetuksen perusteella määritellään, minkälainen potilas kuuluu päivystykseen: “Potilas on otettava hoidettavaksi päivystysyksikössä, jos hänen terveydentilansa ja toimintakykynsä sekä sairauden tai vamman ennakoitavissa oleva kehitys huomioon ottaen hoitoa ei voi kiireellisyyden vuoksi siirtää seuraavaan päivään tai viikonlopun yli tai jos kiireellisen hoidon toteutuminen muualla on epävarmaa.”
Joten, keep it simple: Päivystyksessä hoidetaan vain päivystykselliset asiat. Muut asiat ovat vähemmän kiireellisiä tai jopa kiireettömiä ja niiden hoitamiseen tulee olla resurssit tavallisessa päiväaikaisessa toiminnassa. Jos päiväaikaiseen toimintaan on vajaat resurssit, ei päivystys ole se paikka, josta lisäresurssia haetaan. Se, että päivystys pyörii 24/7, ei tee siitä ympärivuorokautista all-inclusive putiikkia. Päivystys myy valmiutta päivystyspotilaiden hoitamiseen, mitä varten resurssien tulee olla vapaat ja myös riittävät käytettäväksi.
Sanaa päivystyksellinen ei tule edes käyttää muutoin kuin asioissa, jotka todella kuuluvat päivystysasetuksen mukaisesti päivystyksellisten asioiden piiriin. Vaihda se vaikka sanaan ”kiireellinen” ja voit myös määritellä kiireellisyyden päivinä. Asiasta ei myöskään tee päivystyksellistä se, että se olisi kiva saada hoidettua tänään vaan peruste täytyy olla aina lääketieteellinen.
Päivystystä ei tule kuormittaa asioilla, jotka sinne eivät kuulu. Päivystystyö itsessään on jo tarpeeksi haastavaa ja raskasta, minkä vuoksi siellä olevien työntekijöiden kuormitusta turhilla asioilla tulee minimoida. Jos et tiedä, mikä on päivystyksellistä, kysy. Kysymyksiisi antavat vastauksia triage-hoitajat ja päivystyksen kollegat. Tärkein tavoite on potilaan paras mahdollinen hoito oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Siksi päivystyksessä potilasta tulee olla vastaanottamassa hyvässä valmiudessa olevat terveydenhuollon ammattilaiset.
Terkuin,
Sonja Aukee
NLY:n päivystystyöryhmän puheenjohtaja