Lääkärit aktiivisesti raportoivat uusista hoitomuodoista, hoitopolkuja jouhevoittavista uudistuksista ja terveyskampanjoista sekä niiden tuloksista tieteellisissä julkaisuissa ja kongressien puhujakorokkeilla. Meille tämä itsestäänselvyys on yritysmaailmassa itseasiassa harvinainen poikkeus. Yleensähän voittoa tavoittelevat yritykset eivät halua parantaa kilpailijoiden toimintaedellytyksiä, vaan pyrkivät kaikin keinoin estämään tiedon kulkeutumista kilpailijoille. Lääkärinä sitä vastoin toivon, että meillä komplikaatioita ehkäisevä toimintatapa leviäisi mahdollisimman laajalle.
Konsultointi puolestaan on perinteinen tapa hankkia tietoa; lääkäri voi kätevästi puhelimitse konsultoida keskussairaalan tai yliopistoklinikan kollegaa ja Lapistakin käsin voi tarvittaessa soittaa maan ainoalle päivystävälle suppean erikoisalan osaajalle Helsinkiin.
Pääomasijoittajien omistamien jättiläisyritysten tapoihin ei tunnetusti kuulu huudella omia toimintatapoja kilpailijoille. Olisi sääli, jos jatkossa uudet toimintatavat ja hoidot jäisivät harvojen ja valittujen potilaiden hyödyksi, jos yrityssalaisuuksien nimeen vannovat jättiläiset eivät halua jakaa heidän tiloissaan vastaanottoa pitävien lääkärien tekemiä oivalluksia ja toimintatapojen parannuksia. Halutaanko toisaalta julkisen puolen keskussairaaloista ja yliopistosairaaloista antaa konsultaatiovastauksia kilpailevalle yksityispuolen toimijalle?
Koko vaalikauden sorvissa ollut Sote-uudistus ei toteutunutkaan, mutta terveydenhuollon kilpailua on silti järjestelmällisesti avattu. Nähtäväksi jää, jatkuuko yksityistymiskehitys ja kilpailun lisääntyminen pidemmällä aikavälillä, vai menettävätkö paisuneet sairausjätit markkinaosuuksiaan.
On kuitenkin paljon meistä itsestämme kiinni, minkälaiseksi terveydenhuollon toimintakenttä jatkossa muodostuu. Terveyttä edistävät toimintatavat on tärkeää raportoida luentosaleissa ja tieteellisissä julkaisuissa sekä jakaa keskusteluissa kollegoiden kanssa. Myös toisten virheistä kuuluu oppia ja oman organisaation systemaattiset virheet on tärkeää avoimesti kertoa, jotta muualla osataan välttää vastaavat haittatapahtumat. Mutta osaammeko vaatia itsellemme oikeutta raportoida näistä vai rajoittavatko yritykset tiedon jakamista?
Terveydenhuollossa ei pitäisi olla ensisijaisesti kyse tuottoja ja markkina-asemaa tavoittelevasta bisneksestä vaan terveyden edistämisestä sekä sairauksien hoitamisesta ja parantamisesta. Vastaavasti terveyttä edistävä tieto kuuluu kaikille.
Pauli Vähämurto
LL, Nuori Lääkäri -lehden päätoimittaja